Nieuw educatieprogramma Jarige Job in de klas

31 mei 2023

Met trots lanceren wij ons nieuwe educatieprogramma 'Jarige Job' in de klas. Een vernieuwd, duurzaam en deels digitaal educatieprogramma dat zich richt op bewustwording en activatie van basisschoolleerlingen vanuit de altijd positieve en feestelijke Jarige Job communicatie.

Armoede bespreekbaar maken in de klas

Voor veel kinderen is een verjaardag met cadeaus, visite thuis en trakteren op school vanzelfsprekend. Voor meer dan honderdduizend kinderen in Nederland is dit niet het geval. Zij kunnen hun verjaardag niet vieren, omdat er thuis te weinig of zelfs geen geld voor is. Op de mooiste dag van het jaar krijgen deze kinderen geen cadeautje, hangen er geen slingers en ballonnen en kunnen zij niet trakteren op school. Uit schaamte melden ze zich soms zelfs ziek.

Maar hoe geef je dit onderwerp, dat zoveel kinderen in Nederland aangaat, een plekje in de klas? Dit lesmateriaal is de perfecte aanleiding om het gesprek met kinderen over het onderwerp armoede meer en diepgaander te voeren op een positieve, speelse manier. In de handleiding, die je bij het educatieprogramma krijgt, ontdek je hoe je het lespakket kunt inzetten in je eigen klas.

Leerdoelen educatieprogramma 'Jarige Job in de klas'

Het lesmateriaal Jarige Job in de klas is gericht op leerlingen uit groep 1 tot en met groep 8. Met dit online lespakket werk je aan de volgende doelen, waarbij een positieve benadering centraal staat;

• Leerlingen worden zich bewust van (kinder)-armoede in Nederland.
  • Leerlingen leren dat je armoede vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken: een gezin kan financieel krap zitten maar een rijk sociaal netwerk hebben.
  • Leerlingen worden zich bewust van de waarde van geld.
  • Leerlingen leren op een positieve manier om te gaan met obstakels die bij armoede komen kijken (geen geld hebben voor een cadeau, etc.).
  • Leerlingen leren over verschillen in cultuur als het gaat om het vieren van een verjaardag.

Aansluiting curriculum van het basisonderwijs

Het lesmateriaal is hoofdzakelijk bedoeld als richtlijn. De leerkracht wordt vrijgelaten de opdrachten en middelen op eigen wijze context te geven en lessen naar eigen inzicht vorm te geven. Het lesmateriaal sluit aan bij burgerschapsonderwijs. Zo komt aan bod hoe de klas respectvol met elkaar om kan gaan en leren leerlingen respect te hebben voor elkaars waarden en normen. Ook leren ze hun eigen omgeving te vergelijken met omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven cultuur en levensbeschouwing, zoals in de kerndoelen van SLO voor burgerschap worden beschreven. De tijdsduur van het educatieprogramma is afhankelijk van het aantal activiteiten dat je kiest. Je kan de les naar eigen inzicht verkorten of uitbreiden. Bij ‘Opzet en inhoud lesmateriaal’ staat de tijdsduur per onderdeel aangegeven.

Hoe kom ik aan het educatieprogramma?

Stichting Jarige Job vindt het belangrijk om armoede bespreekbaar te maken bij kinderen en hiermee meer begrip en acceptatie onder kinderen te krijgen. Daarom bieden wij het educatieprogramma gratis aan basisscholen aan. Heb jij interesse in ons educatieprogramma 'Jarige Job in de klas'?

Klik hier en vul het formulier onderaan de pagina in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.