Achter de schermen bij Stichting Jarige Job

15 oktober 2020

Van verdrietig tot heel blij.

Dat is het sentiment dat ouders hebben als ze bij Stichting Jarige Job om hulp vragen. Eline Pauw is onderdeel van het vaste team bij Jarige Job en heeft rechtstreeks contact met de ouders die verjaardagsboxen voor hun kinderen aanvragen. De Hypotheker is jarig en trakteert, door middel van donaties en door Stichting Jarige Job in de schijnwerpers te zetten. In dit interview deelt Eline daarom haar ervaring.

De Hypotheker bestaat 35 jaar en steunt dit jaar naast LINDA.foundation ook Stichting Jarige Job, door verjaardagsboxen te doneren. De teller staat inmiddels al op 78 boxen en blijft lopen. Zo kunnen 78 kinderen toch hun verjaardag vieren. Want: Wie jarig is, trakteert!

Eigenwaarde teruggeven

Eline: "Zorgen dat ouders een verjaardagsbox krijgen met daarin alles wat nodig is voor het vieren van de verjaardag van hun kind, thuis en in de klas. Dat is wat we bij Stichting Jarige Job doen. Voor kinderen is het ontzettend belangrijk om mee te kunnen doen, op school, in de klas, en met hun vriendjes. Wanneer ze dat niet kunnen doen, beperkt ze dat in hun sociale ontwikkeling. Bij Stichting Jarige Job zorgen we dus voor de verjaardag en dat ze wél mee kunnen doen. De kinderen krijgen cadeautjes, traktaties voor op school en kunnen thuis een feestje geven. Aan alles is gedacht: limonade, slingers, ballonnen, cadeautjes en de taart natuurlijk. We geven niet alleen een verjaardag, we geven ouders ook een stukje eigenwaarde terug.

Tóch jarig

Als ouders het, om wat voor reden dan ook, financieel niet redden, wordt vaak op zaken als een verjaardag als eerst bezuinigd. De keuze tussen vandaag een warme maaltijd op tafel of een verjaardagscadeautje is dan snel gemaakt. Kinderen merken dat er spanning is bij de ouders en gaan zich anders gedragen. Ze melden zich ziek op hun verjaardag of voelen zich gelaten en zeggen dat het vieren helemaal niet nodig is. De kinderen hebben het gevoel dat het niet uitkomt dat ze jarig zijn. Heel verdrietig. Maar dankzij onze verjaardagsboxen hoeft dat dus niet en kunnen kinderen tóch jarig zijn.

Weinig ruchtbaarheid

Dankzij onze verjaardagsboxen kunnen kinderen en hun ouders een complete verjaardag vieren, alles zit erin voor een echte verjaardag. Er zit weliswaar geen verse taart in de box - die blijft niet houdbaar tijdens transport - wel zijn alle ingrediënten aanwezig om er zélf een te bakken. Natuurlijk willen we niet dat ouders zich ongemakkelijk voelen, of dat buren van alles meekrijgen. De verjaardagsbox is daarom niet herkenbaar en gewoon 'saai' bruin. Zo geven we er zo min mogelijk ruchtbaarheid aan. Naast de feestversiering en taart zit er een groot cadeau in de box, dat de ouders zelf kunnen geven, en een wat kleiner presentje dat een broertje of zusje eventueel kan geven. We doen ons uiterste best om de trend te volgen wat betreft leuke cadeaus. Ook dat ligt bij kinderen heel gevoelig. In ieder verjaardagsbox gaat ook, als cadeau, een mooi actueel boek, bijvoorbeeld de nieuwste 'Superjuffie' of 'Het leven van een loser'. Zo hopen we de kinderen te stimuleren om meer boeken te lezen.

Ieder kind verdient een verjaardag

Blij zijn ze gelukkig allemaal en daar doen we het voor! Vorig jaar hebben we 67.000 jarige kinderen en hun ouders geholpen en dit jaar gaan we zeker richting de 80.000. Het is ontzettend verdrietig om te beseffen dat er in iedere klas wel een kind zit dat misschien onze verjaardagsbox nodig heeft. Mede door de coronacrisis zien we een forse stijging in het aantal aanvragen. Daar zitten hele vervelende verhalen bij. Bedrijven die failliet zijn gegaan, waardoor personeel plotseling hun werk en inkomen verliest. De hypotheek en huur gaan wel gewoon door, maar soms duurt het even voordat je uitbetaald wordt. Sommige ouders weten dan niet meer hoe ze de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Ook zien we veel mensen uit de horeca, met kleine salarissen, die plots thuis komen te zitten. Dan sta je opeens stil qua inkomen en kan het hard gaan. Het vraagt heel wat van ouders om bij ons of bij de Voedselbank aan te kloppen, maar ik heb er veel respect voor dat ze hun schroom en trots opzij kunnen zetten.

Jazeker. Bedankt!

Ieder kind verdient het om zijn verjaardag te vieren. Namens Stichting Jarige Job feliciteren we De Hypotheker van harte met deze 35ste verjaardag! Mooi om te zien dat dit jubileum gekoppeld wordt aan Jarige Job en goed doen voor een ander. We zijn zeer dankbaar voor deze bijdrage."

Verjaardagsbox doneren

Ook een verjaardag voor een kind mogelijk maken? Een complete verjaardagsbox doneer je voor € 35,- euro via onze verjaardagswinkel! Ook kun je hier kiezen om een taart, een klein cadeautje of feestversiering te trakteren.