Achter de schermen bij Stichting Jarige Job met Chihab

17 februari 2021

“Mijn doel is dat de ouder(s) van kinderen op tijd de verjaardagsbox krijgen. Dat vind ik belangrijk.”

Chihab is verantwoordelijk voor de logistieke werkzaamheden bij Stichting Jarige Job. Hij stuurt de vaste vrijwilligers aan die dagelijks actief zijn, beheert de voorraad en verwerkt alle aanvragen die via Stichting Leergeld en de Voedselbanken binnenkomen. Hij studeerde rechten maar vond zijn passie in de logistiek.

Van vrijwilliger naar full-time medewerker

Chihab: “In 2006 ben ik naar Nederland geëmigreerd vanuit Marokko. Voordat ik bij Stichting Jarige Job terecht kwam, had ik al diverse logistieke functies gehad in de haven. Om mijn Nederlandse taal te verbeteren ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk, zodat ik in contact kon komen met mensen die Nederlands spraken. In 2014 maakte ik kennis met Stichting Jarige Job, toen ik daar als vrijwilliger aan de slag ging. Een tijdje later kwam de functie logistiek medewerker bij Stichting Jarige Job vrij en heb ik gesolliciteerd. Nu zijn we 5,5 jaar verder en werk ik nog steeds met veel plezier bij Jarige Job. Wat mijn werk zo leuk maakt naast het plannen en organiseren, is dat er weleens onverwachte dingen gebeuren waarbij je heel snel moet schakelen om de problemen op te lossen. Het werk is altijd een uitdaging en daar houdt ik van. Naast de werkzaamheden die ik leuk vind, ben ik ook blij met het Jarige Job team: Een leuk team waar iedereen bezig is om kinderen blij te maken en dat is alleen maar fijn."

Stichting Leergeld en Voedselbanken

Eén van de werkzaamheden van Chihab is het verwerken van aanvragen van Stichting Leergeld en de Voedselbanken. De kinderen waarvan de ouders steun krijgen van de Voedselbank of Stichting Leergeld worden ook aangemeld bij Stichting Jarige Job.

Chihab: “De samenwerking met Stichting Leergeld en de Voedselbank is belangrijk omdat we hiermee de juiste kinderen kunnen bereiken en helpen. Ook hebben de Leergeld stichtingen en de Voedselbanken al de screening gedaan, waardoor we zeker weten dat de verjaardagsboxen terecht komen bij kinderen die het echt nodig hebben.
De verjaardagsboxen voor kinderen die bij de Voedselbank zijn aangemeld worden door ons gebracht naar de regionale distributiecentra. Vanaf daar worden de verjaardagsboxen verspreid naar de diverse lokale voedselbank uitgiftepunten. Dit scheelt voor ons veel tijd en geld omdat wij niet naar elk uitgiftepunt hoeven te rijden. De verjaardagsboxen o.a. aangevraagd via Stichting Leergeld worden door PostNL gratis thuisbezorgd”.

Belang van een verjaardag

Chihab: “Ik ben zelf vader van zes kinderen, daardoor zie ik hoe belangrijk het vieren van een verjaardag is voor een kind. Mijn vrouw en ik vieren de verjaardagen van onze kinderen met lekkere taart, limonade en versiering. De verjaardag is een echt stermoment voor de kinderen. De kinderen geven elkaar onderling ook cadeautjes en er wordt uiteraard getrakteerd op school. Ik vind het heel belangrijk dat een kind met een dienblad vol traktaties naar school kan gaan en vervolgens trots kan zeggen: ‘kijk dit is mijn traktatie voor school’.

Als kind vierde ik mijn eigen verjaardag bijna hetzelfde als hoe wij dat nu met onze kinderen doen. Het enige wat mijn kinderen nu anders doen is trakteren op school, in Marokko is het namelijk niet gebruikelijk om op school te trakteren. Mijn verjaardag was altijd dubbelfeest omdat ik één van een tweeling ben. Mijn moeder kocht op onze verjaardag een taart of maakte er zelf één met een taartmix, net zoals die wij ook in de verjaardagsboxen doen. Als ik foto’s van vroeger zie dan vind ik het mooi om te zien hoe ik samen met de buurjongens en -meisjes mijn verjaardag vierden en dat ik van hen cadeautjes kreeg. Dat gevoel gun ik ieder kind!”

Verjaardagsbox doneren

Ook een verjaardag voor een kind mogelijk maken? Een complete verjaardagsbox doneer je voor € 35,- euro via onze verjaardagswinkel! Ook kun je hier kiezen om een taart, een klein cadeautje of feestversiering te trakteren.