Achter de schermen bij Stichting Jarige Job met Timo de Goede

17 november 2022

Timo, onze Operations Manager, werd onlangs geinterviewd door Logistiek.nl over E-fulfilment. Hieronder een fragment uit het interview:
‘E-fulfilment zo doen wij dat: Stichting Jarige Job maakt van elke dag een feestje’, door Frank Thooft.

Sinds 2010 verzorgt Stichting Jarige Job verjaardagsboxen voor kinderen uit arme gezinnen die anders geen verjaardagscadeautjes krijgen en ook niet op school kunnen trakteren. Voor 2022 loopt de teller inmiddels op naar 100.000 verjaardagsboxen; voor 2023 is de prognose al op 125.000 gesteld. De boxen worden grotendeels via PostNL gedistribueerd; het inpakken gaat daarentegen handmatig door medewerkers van bedrijven die als teamuitje komen helpen.

Hoe belangrijk is e-fulfilment voor jullie business?

De Goede: “E-fulfilment is onze volledige business. Door de insteek van het goede doel is er een combinatie van het handmatige inpakken en een geautomatiseerde aanvoer. Elk jaar komen hier zo’n 6.000 mensen over de vloer die namens een bedrijf in een feestelijke omgeving als teamuitje handmatig inpakken. En dat is een behoorlijk complexe logistieke planning.

Hoe pakken jullie e-fulfilment aan? Gaat het om een aparte business of is het geïntegreerd in de bestaande operatie?

“Het is volledig geïntegreerd in de totale operatie. Wij maken met leveranciers jaarafspraken over de levering van cadeautjes, en dat verschilt per leeftijdscategorie. Boeken, traktaties, pannenkoekenmix, slagroom, bordjes en slingers die standaard in elke verjaardagsbox gaan. Ook met de leverancier van de dozen maken we afspraken over levering en planning. Vervolgens komen de artikelen volgens planning hier in Rotterdam aan, waar ze elke dag door één en soms twee groepen vrijwilligers worden ingepakt. Die kant van ons e-fulfilment, het handmatige werk dat gegoten is in een feestelijke sfeer, gebeurt allemaal wel volgens een strakke planning en in een logistiek ideale volgorde. Onze partner PostNL, komt elke dag ingepakte verjaardagsboxen ophalen en bezorgen. Op jaarbasis verwerkt PostNL 70.000 boxen voor ons en de rest brengen wij met ons eigen vervoer naar de voedselbanken in heel Nederland.”

Hoe onderscheid je je als organisatie?

“Door die maatschappelijk verantwoorde insteek te combineren met het faciliteren van teamuitjes voor bedrijven en zo bewustwording te realiseren voor armoedeproblematiek. Daarnaast creëren we een interessant netwerk om ons heen. Het bedrijfsleven hebben we nodig voor het inpakken en voor donaties maar bedrijven hebben ook ons nodig om aan hun maatschappelijke impact te kunnen voldoen. Het mes snijdt dus aan twee kanten.”

Wat is jullie visie op robotisering/automatisering?

“Simpel: het inpakken blijft handmatig, dat is onderdeel van de formule. Maar de aanvoer gaat met een ERP-systeem dat sinds een paar jaar de Excellijstjes, waar het ooit mee begon, vervangt. De aanmeldingen komen voor het grootste deel (70 procent) van de 111 vestigingen van Stichting Leergeld, 25 procent via de Voedselbanken en een klein deel via onze website. De aanvragen via Stichting Leergeld en de Voedselbanken worden automatisch opgenomen en verwerkt in ons systeem, waardoor je geen risico op fouten hebt.”

Personeelstekort: hoe groot is dit probleem en hoe gaan jullie er mee om?

“Door de positieve en leuke sfeer hier in onze ‘feestfabriek’ blijven we aantrekkelijk voor bedrijven en vrijwilligers om ons te helpen bij ons doel om zoveel mogelijk kinderverjaardagen mogelijk te maken. Onze inpakuitjes zijn zo populair waardoor we nu al vol zitten tot eind 2022 en al aan het plannen zijn voor januari en februari 2023. Ook kunnen we rekenen op onze vaste vrijwilligers (meer dan honderd) die helpen met de dagelijkse operatie.”

Lees hier het volledige interview

Karweitje voor een Partijtje

Roep deze zomervakantie je kinderen, neefjes, nichtjes of buurkinderen op om klusjes te doen in ruil voor donaties aan Stichting Jarige Job! Met deze donaties sparen kinderen verjaardagsboxen in de nieuwe Jarige Job spaarkaart app. Hiermee maken zij door middel van karweitjes een partijtje mogelijk voor kinderen waarbij er thuis geen geld is voor het vieren van een verjaardag.

Help jij mee?

Autowassen voor Karweitje voor een Partijtje