Denise over haar stageplaats bij Jarige Job

27 juni 2016

Denise Haasbroek over haar stageplaats:

“Bij Jarige Job heb ik het verschil kunnen maken!”

Een stageperiode is één en al leerproces. Tenminste wanneer je de juiste stageplek hebt gevonden, de begeleiding jou het gevoel geeft iets voor het bedrijf of de organisatie te kunnen betekenen én wanneer je bereid bent er zelf iets van te maken. “Er zijn veel dingen die ik bij Stichting Jarige Job heb geleerd”, vertelt Denise Haasbroek. “Maar wat me het meest zal bijblijven, is dat ondanks het beladen thema er elke dag een feestje van wordt gemaakt bij Jarige Job!”

Denise Haasbroek (22) volgt aan de Hogeschool Rotterdam de tweejarige opleiding Crossmediale Communicatie. Haar afstudeeropdracht is het ‘neerzetten’ van een social media strategie voor Stichting Jarige Job.
Niet dat de stichting nog geen gebruik maakt van social media, maar het efficiënt gebruik maken van alle kanalen van social media, gericht op de specifieke doelgroepen van Jarige Job, vraagt een gecoördineerde aanpak, een strategie dus! Het sleutelwoord voor de afstudeerscriptie van Denise is ‘het vergroten van de naamsbekendheid’ van Jarige Job.

Wat doet Jarige Job?
Onder het motto ‘Ieder kind verdient een verjaardag’ zorgt Jarige Job ervoor dat tienduizenden kinderen in Nederland die hun verjaardag niet kunnen vieren omdat daar thuis geen geld voor is, toch ‘hun feestje’ krijgen. Dat doet Jarige Job door middel van een verjaardagsbox. In deze box zitten speelgoed, slingers, taartmix, kaarsjes, leesboeken en traktaties voor thuis en voor de klasgenootjes op school. De ouders van deze kinderen staan onder andere geregistreerd bij de Voedselbank en krijgen via deze weg de verjaardagsbox. Of gezinnen worden doorverwezen via maatschappelijk werkers. Per leeftijdscategorie en geslacht worden de verjaardagsboxen samengesteld: 4-6; 7-9; en 10-12 jaar.

Sinds de oprichting van Jarige Job in 2010 worden jaarlijks ruim 20.000 kinderen blij gemaakt met een verjaardagsbox. En het is doelstelling van de Stichting om te groeien naar 60.000 kinderen, want dat is het aantal kinderen in Nederland dat sociaal wordt buitengesloten omdat ze opgroeien in armoede.

Donaties en vrijwilligers!
Begrijpelijk dat voor dat doel geld nodig is, veel geld! Jarige Job krijgt veel donaties, afkomstig van bedrijven die bijvoorbeeld speel- en snoepgoed geven, maar ook van particulieren. En heel belangrijk voor Jarige Job zijn de vrijwilligers die zorgen voor alle werkzaamheden, variërend van voorlichting op scholen, bedrijven en organisaties tot logistieke ondersteuning (inpakken van de boxen, transport, et cetera).

Media-tools
“In deze tijd”, vertelt Denise Haasbroek, “ontkom je op communicatiegebied niet aan het inzetten van mogelijke media-tools. Vroeger kreeg je aandacht door het versturen van een persbericht naar de lokale media. Dat is nog steeds van groot belang, maar in deze tijd verloopt de communicatie – en dus de aandacht – merendeels via Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn of andere social media kanalen.
Omdat Jarige Job in sterke mate afhankelijk is van donaties is het van belang de naamsbekendheid te vergroten. Hoe meer bedrijven en particulieren over Jarige Job horen en lezen, des te meer geld- en productdonaties de stichting zal genereren.”

Nuttige informatie
Voor haar scriptie heeft Denise gebruik gemaakt van literatuurstudie, een door haarzelf opgestelde enquête over het gebruik van social media en verschillende interviews; de gebruikelijke trits zou je zeggen voor het leggen van de basis van een scriptie. Denise: “Vooral uit mijn enquête heb ik van een kleine 200 respondenten veel nuttige gegevens kunnen halen. Veel mensen ondersteunen de doelstelling van de stichting, willen er ook meer van weten. Maar ze willen ook ‘blije kinderen’ te zien krijgen. Dat is moeilijk omdat de stichting anoniem werkt en de kinderen nooit in beeld komen!”

Uitdaging voor iedere student
“Voor Jarige Job is het belangrijk te weten wanneer en wat ze gaat ‘posten’ op social media: wanneer op Facebook, wanneer op Twitter, et cetera. Het vraagt om een planmatige aanpak.” Wanneer Denise Haasbroek terugkijkt op haar stage dan heeft ze het gevoel dat ze voor Jarige Job ‘toegevoegde waarde’ heeft kunnen bieden door het verschil te maken. En dat ze dat te danken heeft aan de prettige sfeer, de ‘toffe’ begeleiding en de zelfstandige manier van werken die haar werd gegund. “Stagelopen bij Jarige Job is geweldig! Voor een student met veel enthousiasme en lef, is het een super stageplaats!”, aldus Denise tot slot.

Word jij enthousiast van het verhaal van Denise en ben jij op zoek naar een stage? Stichting Jarige Job is dan vanaf februari op zoek naar jou!

Klik hier voor de vacature of mail gelijk je motivatie en CV naar info@stichtingjarigejob.nl!