Emée deelt haar verhaal op JM Ouders

30 oktober 2020

Samen voor alle kinderen is een portaal waar je hulp kunt aanvragen voor kinderen die in armoede opgroeien. Want ook in ons land zijn er kinderen die in armoede leven en die daardoor bijvoorbeeld hun verjaardag niet kunnen vieren. Emée (39) weet hoe het is: zij kan de eindjes maar net aan elkaar knopen met haar twee meiden van 6 en 9.

De Brabantse Emée heeft het sinds de scheiding van haar man niet breed. Iedere keer wanneer de wasmachine een foutmelding geeft, denkt ze: alsjeblieft, ga niet kapot. Ze vertelt: “Mijn spaargeld heb ik destijds allemaal in het bedrijf van mijn man gestopt, dat op zijn naam stond. Onze schulden niet, daar waren we samen verantwoordelijk voor. En wat ik destijds zelf verdiende, ging op aan de boodschappen.”

‘Nee’ tegen verjaardag en extraatjes

De twee kinderen van Emée zijn niet de enige met ouders die met financiële zorgen kampen. In Nederland groeit één op de twaalf kinderen op in armoede. Dat zijn gemiddeld twee kinderen per klas. Iets dat je vaak niet ziet, omdat ouders zich er bijvoorbeeld voor schamen. Samen voor alle kinderen (Sam&) is een samenwerking van Leergeld Nederland, Nationaal Fonds Kinderhulp, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Stichting Jarige Job. Ze hebben een platform (samenvoorallekinderen.nl) opgericht waar iedereen eenvoudig hulp kan aanvragen voor kinderen die in armoede opgroeien. Iets dat Esmée graag eerder had geweten.

Een vechtscheiding zette haar leven op zijn kop. Geld dat er nog was, ging op aan advocaten. En ze moest verhuizen, zei haar ex: binnen drie maanden weg. Een nieuwe woonruimte vond ze gelukkig snel, maar haar parttime baan als docent Biologie was niet genoeg om het financieel te redden met haar twee dochters. Meer uren werken of ander werk vinden, bleek in de praktijk onmogelijke opgave.

Zolang alles goed gaat, redt ze het allemaal net. Maar één misstap, een te laat ontvangen salaris of een auto die kapot gaat, en ze zakt dieper de financiële afgrond in. “Die stress, de wetenschap dat je slechts één of twee stappen van dakloosheid verwijderd bent, gun ik niemand”, vertelt Emée.

Ze vertelt: “Mijn moeder regelde in het begin speelgoed voor de kinderen. Ze betaalde ons jaarlijkse weekje weg in Zeeland. Harstikke lief natuurlijk, maar ik schaamde me ook. Ik moest mijn meiden steeds vaker ‘nee’ verkopen. Nee, je krijgt geen snoepje. Nee, die Barbie is te duur. Nee, geen cadeau voor je verjaardag. Nee, nee en nee.”

Verjaardagsbox met traktaties en cadeautjes

Omdat ze moedeloos werd van de vele afwijzingen op werkgebied, ging Emée op zoek naar allerhande potjes en subsidies om af en toe wat extra’s voor haar kinderen te regelen. “Mijn kids verdienen beter!”, vertelt ze. De regeling ‘Meedoen’, die armlastige ouders een tegoed geeft om alsnog naar het museum, theater, of sportclub te gaan, was de eerste die ze vond. Een contactpersoon daar bracht haar vervolgens in contact met Stichting Jarige Job, die kinderen in armoede trakteert op een mooie verjaardag.

De verjaardagsbox die ze daarop ontving (voor haar oudste) bracht haar bijna tot tranen: “Over de inhoud van de box was zó goed nagedacht. Er zat traktatiesnoep in voor op school, een versierde taart en ranja. Verder zaten er geloof ik wel drie cadeautjes in. De box bevatte alles wat ik ze zelf had wíllen geven, maar niet kon betalen.”

“Het is zo fijn dat zulke initiatieven bestaan” zegt Emée, het hoofd nog altijd recht en trots.  “Weet je wat het is, zo’n Stichting Jarige Job zorgt voor net dat beetje extra lucht dat ik zo nodig heb. Ik kan de verjaardag van mijn kinderen weer vieren, zonder me zorgen te hoeven maken dat ik morgen de huur niet meer kan betalen. Wat dát waard is? Joh, je moest eens weten. Of beter: liever niet.”

De VriendenLoterij is er net als Sam& voor kinderen die opgroeien in armoede en steunt Sam& met minimaal 40% van elk verkocht lot via de VriendenLoterij Bingo. Ook je steentje bijdragen aan een betere toekomst voor kinderen die opgroeien in armoede? Koop dan voor 31 oktober een lot op www.vriendenloterij.nl/samen  en speel mee voor Sam&.

Dit interview verscheen op de website JM Ouders op donderdag 29 oktober 2020 en maakt deel uit van een reeks verhalen in het kader van de VriendenLoterij Bingo.

VriendenLoterij Bingo Samen voor alle kinderen