#FixDeKloof: Young Impact lanceert lespakket om armoede bespreekbaar te maken in de klas

21 februari 2023

In Nederland groeit bijna 1 op de 12 kinderen en jongeren op in armoede. Dat kan grote gevolgen hebben zoals slechte schoolprestaties en mentale problemen. Hoe ontstaat armoede? Hoe voelt het om financiële problemen te hebben? En hoe kun je iemand helpen die met de gevolgen van armoede leeft? Jongerenorganisatie Young Impact lanceert - in samenwerking met Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job - het lespakket #FixDeKloof om deze vragen bespreekbaar te maken in de klas en jongeren in actie te laten komen tegen de armoedekloof.

In actie komen

Young Impact stimuleert jongeren jaarrond om in actie te komen voor verschillende thema’s. Wendy Kakebeeke, co-directeur van Young Impact: “Gelijke kansen is één van de thema’s die wij omarmen. Er zijn al goede lespakketten over omgaan met geld beschikbaar, maar daarin ontbreekt vaak het stuk activatie. Wij willen armoede bespreekbaar maken en jongeren ook daadwerkelijk in actie laten komen. Zo kun je écht een verschil maken voor iemand die in armoede leeft.

Lespakket

Het lespakket bestaat uit een online themales en ‘challenges’ voor de klas. Presentator en ervaringsdeskundige Joël Muaka Ngimbi (Ta Joela) is het gezicht van #FixDeKloof. Tijdens de themales bespreekt hij armoede in Nederland, gaat hij in gesprek met jonge ervaringsdeskundigen en past hij werkvormen toe om de gevolgen van armoede bespreekbaar te maken. Aansluitend worden alle jongeren gestimuleerd een challenge op te zetten via de website van Young Impact. Dat kan van alles zijn: jongeren kunnen een weggeefhoek creëren op hun school, een gezond ontbijt organiseren voor de hele klas of een sportactiviteit organiseren om geld in te zamelen voor Kinderhulp. Download hier het gratis lespakket en ga meteen aan de slag!

Joël Muaka Ngimbi: “Ik weet uit eigen ervaring dat leven in armoede al lastig genoeg is zonder dat je gepest wordt. #FixDeKloof zorgt voor bewustwording en jongeren komen in actie door iets te doen wat ze leuk vinden. Wat is er nou beter dan dat?”

Meet & greet

Docenten kunnen de themales zelf geven of kosteloos een gastles van Young Impact boeken: dan komt een Young Impact-trainer langs om de les te behandelen in de klas. Alle docenten die aan de slag gaan met het lespakket, maken tevens kans op een Meet & Greet met Ta Joela voor de hele klas. De winnende klas gaat tijdens de Week van het Geld (27 t/m 31 maart) samen met hem verjaardagsboxen inpakken voor kinderen die vanwege financiële problemen geen verjaardag kunnen vieren.

Over Young Impact

Young Impact is in zeven jaar tijd uitgegroeid tot één van de grootste spelers op het gebied van jongeren en maatschappelijke betrokkenheid in Nederland. Young Impact gelooft dat iedere jongere diens talent kan inzetten om daarmee een positieve impact te maken. Daarom reist de organisatie heel Nederland door om jongeren in actie te laten komen op thema’s als klimaat, maatschappij, diversiteit, gelijke kansen en (mentale) gezondheid. Young Impact biedt programma’s voor scholen en organisaties en organiseert evenementen zoals Young Impact Day en de Young Impact Awards. Daarnaast worden jaarrond verschillende campagnes georganiseerd, zoals #FixDeKloof, om jongeren te bewegen impact te maken.