In de maand september worden de meeste verjaardagen gevierd. Gemiddeld zijn er 42.700 Nederlanders per dag jarig deze maand. 30 september is de dag waarop de meeste mensen jarig zijn. Voor een grote groep kinderen die in armoede leeft is dit niet altijd een feestelijke dag. Daarom stond er afgelopen zaterdag in Rotterdam een zeven meter hoog limited edition Bolletjes Vanille vla-pak. Dit vla-pak is onderdeel van de nieuwe campagne van Stichting Jarige Job en Melkunie om verjaardagen meer kleur te geven en meer bewustwording te creëren voor kinderarmoede in Nederland.
Meer feestjes aan tafel
Te veel kinderen kunnen namelijk niet hun verjaardag vieren omdat er thuis niet voldoende geld is. Uit cijfers van het CPB blijkt dat 4,7 procent van de kinderen in Nederland onder de armoedegrens leeft. Melkunie en Stichting Jarige Job vinden dat dit anders moet en slaan de handen in één. Melkunie staat voor veel Nederlandse gezinnen bekend om een feestje op tafel. Helaas is dit voor veel kinderen in Nederland niet mogelijk. Stichting Jarige Job zorgt ervoor dat kinderen die opgroeien in armoede een onvergetelijke verjaardag hebben. Door het uitdelen van verjaardagsboxen worden gezinnen in armoede geholpen. Melkunie ondersteunt dit doel en geeft Stichting Jarige Job daarom met het iconische Bolletjes Vanille vla-pak een platform om aandacht te vragen voor deze armoedeproblematiek.
“Armoede bij Nederlandse gezinnen is niet alleen een dag tot dag geldprobleem. Schaamte en verdriet spelen helaas ook een grote rol in de levens van deze families. Samen met Melkunie willen we meer kleur geven aan de verjaardag van kinderen die het thuis minder hebben zodat zij zich op dié speciale dag van het jaar niet zo hoeven te voelen. Dit jaar verwachten we in totaal meer dan 165.000 verjaardagsboxen te versturen. In de maand september bezorgen wij zeker 12.700 kinderen een geweldige verjaardag.”, aldus Huib Lloyd van Stichting Jarige Job.
Samen kleur geven
Het gigantische vla-pak trok de aandacht van het winkelend publiek en velen hebben geholpen het pak in te kleuren. De komende zes weken is het limited edition Bolletjes Vanille vla-pak in elke Nederlandse supermarkt verkrijgbaar. Dit pak is voor de helft zwart wit en kan ingekleurd worden als kleurplaat. Melkunie en Stichting Jarige Job willen zo letterlijk meer kleur geven aan verjaardagen.
Susan den Boer, Marketing Director Arla Foods NL/BE/FR, benadrukt de urgentie van het probleem: “Als moeder van twee kinderen weet ik hoe belangrijk het vieren van een verjaardag voor een kind is. Dat steeds meer gezinnen geldzorgen hebben en daardoor de verjaardagen van hun kinderen niet kunnen vieren gaat mij dan ook nauw aan het hart. Met het feestelijke limited edition pak geven we een platform aan Stichting Jarige Job en het goede werk dat zij doen. De komende jaren willen we ons zeker blijven inzetten!”
Inhoud campagne
Stichting Jarige Job en Melkunie hebben samen met illustrator Jill Schirnhofer gewerkt aan het limited edition vla-pak. Dit pak ligt de komende zes weken in alle Nederlandse supermarkten en kwam afgelopen weekend tot leven in de vorm van een zeven meter hoog pak, in Rotterdam. Met de opbrengst van dit pak geven Melkunie en Stichting Jarige Job letterlijk meer kleur aan duizend verjaardagen van kinderen in armoede.
Melkunie staat bekend als vrolijk zuivelmerk en kiest daarom bewust voor deze vorm van maatschappelijke betrokkenheid. Zo versterkt het merk niet alleen de fysieke gezondheid, maar draagt het ook bij aan het mentale welzijn van kinderen, door hen een feestelijke dag te bezorgen, samen met Stichting Jarige Job.
Lees hier meer over de Bolletjes vla actie van Melkunie.