Sandrine over haar stageplaats bij Jarige job

13 juni 2016

Sandrine Sedee over haar stageplaats:

“Jarige Job is in mijn hart gaan zitten”“Wanneer je aan een stageopdracht begint, is het altijd afwachten of het klikt tussen jou en degenen met wie je moet samenwerken. Mijn stageplek bij Stichting Jarige Job was een schot in de roos. Van tevoren kon ik me geen voorstelling maken waarmee de stichting bezig was, maar na dit jaar is Jarige Job in mijn hart gaan zitten! Ik heb een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan het uitdragen van een goed doel en daarom is dit stagejaar voor mij op alle fronten bevredigend en succesvol geweest.”

Dat ‘enthousiaste gevoel’ is op het gezicht van Sandrine Sedee (26) af te lezen.

Aan de Hogeschool Rotterdam volgt Sandrine de vierjarige hbo-opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming (bachelor). Het afgelopen schooljaar was haar tweede jaar van deze studie, waarin nog geen sprake was van een concrete opdracht. “Het was wel de bedoeling”, zegt ze, “dat ik een stageplek zou kiezen bij een organisatie met een maatschappelijk doel en van daaruit een bijdrage zou leveren aan de bewustmaking van dat doel richting de doelgroepen. Die organisatie is Stichting Jarige Job in Rotterdam geworden.”

Wat doet Jarige Job?
Onder het motto ‘Ieder kind verdient een verjaardag’ zorgt Jarige Job ervoor dat tienduizenden kinderen in Nederland die hun verjaardag niet kunnen vieren omdat daar thuis geen geld voor is, toch ‘hun feestje’ krijgen. Dat doet Jarige Job door middel van een verjaardagsbox. In deze box zitten speelgoed, slingers, taartmix, kaarsjes, leesboeken en traktaties voor thuis en voor de klasgenootjes op school. De ouders van deze kinderen staan onder andere geregistreerd bij de Voedselbank en krijgen via deze weg de verjaardagsbox. Of gezinnen worden doorverwezen via maatschappelijk werkers. Per leeftijdscategorie en geslacht worden de verjaardagsboxen samengesteld: 4-6; 7-9; en 10-12 jaar.

Sinds de oprichting van Jarige Job in 2010 worden jaarlijks ruim 20.000 kinderen blij gemaakt met een verjaardagsbox. En het is doelstelling van de Stichting om te groeien naar 60.000 kinderen, want dat is het aantal kinderen in Nederland dat sociaal wordt buitengesloten omdat ze opgroeien in armoede.

Donaties en vrijwilligers!
Begrijpelijk dat voor dat doel geld nodig is, veel geld! Jarige Job krijgt veel donaties, afkomstig van bedrijven die bijvoorbeeld speel- en snoepgoed geven, maar ook van particulieren. En heel belangrijk voor Jarige Job zijn de vrijwilligers die zorgen voor alle werkzaamheden, variërend van voorlichting op scholen, bedrijven en organisaties tot logistieke ondersteuning (inpakken van de boxen, transport, et cetera).

“Enorm veel geleerd”
"Bij alle activiteiten van Jarige Job ben ik inzetbaar geweest”, zegt Sandrine. “Het grote voordeel daarvan was dat ik als stagiaire ontzettend veel gedaan en geleerd heb, ook al ‘werkte’ ik er maar 1 dag per week. Ik mocht zelfstandig presentaties geven op scholen, bij evenementen en op bijeenkomsten van onder meer Service Clubs als de Lions en de Rotary, clubs die heel belangrijk zijn voor de sponsoring! In het begin was ik best zenuwachtig, maar omdat Jarige Job zo’n bevlogen organisatie is en ik mijn eigen verhaal daarover mocht houden, ging dat al snel als vanzelf. Maar ook verjaardagsboxen inpakken, groepen van bedrijven begeleiden en het maken van berichten voor de website en de social media behoorden tot mijn werkzaamheden.”

‘Daten met je hart’
Bijzonder trots is Sandrine ook op het project dat zij bij Jarige Job mede heeft georganiseerd: ‘Daten met je hart’, op 14 februari. Een gelegenheid voor singles om op Valentijnsdag hun droommatch te vinden, en daarnaast iets te doen voor de arme kinderen in Nederland. Tijdens het daten vulden zij namelijk verjaardagsboxen. Daarnaast kookten de singles onder begeleiding van een kok een heerlijk en romantisch menu op basis van de ingrediënten uit het Voedselbankpakket.

Veelzijdig
‘Veelzijdig’ is het trefwoord voor het stagejaar van Sandrine Sedee. Vol lof is zij ook over haar begeleidster bij Jarige Job en de ruimte die zij heeft gekregen om haar stagedoel te realiseren, maar vooral ook over de ontspannen en informele sfeer binnen de organisatie.
“Al met al”, zegt Sandrine tot slot, “heb ik een waanzinnig leuke en leerzame tijd gehad bij Jarige Job. Ik gun iedere medestudent een stageplek bij deze inspirerende club. Als vrijwilliger zal ik er de komende tijd
zeker actief voor blijven!"

Word jij enthousiast van het verhaal van Sandrine en ben jij op zoek naar een stage? Stichting Jarige Job is dan vanaf februari op zoek naar jou!

Klik hier voor de vacature of mail gelijk je motivatie en CV naar info@stichtingjarigejob.nl!