Meer cadeaus en donaties ingezameld – ondanks Corona

11 maart 2021

PostNL haalt bijna 80.000 cadeaus en €23.000 op voor jarige kinderen uit gezinnen die het minder breed hebben

Voor het derde jaar op rij riepen Stichting Jarige Job en PostNL Nederland op om nieuwe cadeaus in te leveren omdat ieder kind een verjaardag verdient. Dit jaar was het daarnaast ook mogelijk om een geldbedrag te doneren en hier is veelvuldig gebruik van gemaakt. In totaal zijn er niet alleen 79.280 cadeautjes ingezameld, maar is er ook een bedrag van €23.000 opgehaald voor jarige kinderen. Stichting Jarige Job zorgt ervoor dat alle donaties terechtkomen bij kinderen die hun verjaardag niet kunnen vieren omdat er thuis niet genoeg geld is. “Prachtig om te zien hoeveel mensen ons ook dit jaar volop hebben gesteund,” aldus Huib Lloyd, oprichter Stichting Jarige Job.

Door de coronacrisis zijn er meer gezinnen die in een financieel moeilijke situatie terechtkomen en hierdoor geen cadeaus voor hun kinderen kunnen kopen. Het aantal aanvragen voor verjaardagsboxen is het afgelopen jaar dan ook opgelopen met 20% ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2020 heeft Stichting Jarige Job 80.000 kinderen in Nederland getrakteerd op een verjaardagsbox. Met de cadeaus die opgehaald zijn door de pakketbezorgers van PostNL en de donaties worden prachtige verjaardagsboxen samengesteld. In de box zitten alle ingrediënten om van iedere verjaardag écht een feestje te maken.

Kleine geluksmomentjes, groot effect

Nieuwe cadeautjes in de originele verpakking, in tegenstelling tot tweedehands of ‘afdankertjes’, zorgen ervoor dat kinderen zich écht jarig voelen. Het vieren van je verjaardag is belangrijk en draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde en waardering van een kind. Uit representatief onderzoek van Dynata* blijkt dat het in veel gevallen gevoelens van schaamte en stress veroorzaakt als ouders hier niet aan kunnen voldoen. Meer dan de helft van de ouders die financieel getroffen zijn door de coronacrisis geven aan dat hun kind(eren) deze stress opmerken. Met de verjaardagsbox van Stichting Jarige Job worden ouders van deze zorgen ontlast en kunnen zij genieten van de verjaardag van hun kind. Kinderen kunnen zich op hun beurt richten op het enige waar zij zich mee bezig zouden moeten houden: kind zijn.

Voor ieder kind een echte verjaardag

Huib Lloyd, oprichter Stichting Jarige Job: "Het is prachtig om te zien hoeveel mensen zich niet laten weerhouden door de fysieke beperkingen dit jaar en ons nog steeds volop hebben gesteund. Of het nu gaat om het uitzoeken, verpakken en opsturen van een of meerdere cadeaus of het doneren van een geldbedrag. Ook deze keer heeft Nederland massaal gehoor gegeven aan onze oproep. Met de cadeaus en donaties samen kunnen de verjaardagsboxen dit jaar met maar liefst 81.985 cadeautjes gevuld worden. Dat is zelfs meer dan de opbrengst van vorig jaar. En dat is een onvoorstelbaar mooi gebaar.”

* Het representatieve onderzoek naar de impact van Corona op cadeaugedrag in Nederland onder 1.000 ouders met kinderen tussen de 4 en 12 jaar is uitgevoerd in opdracht van Stichting Jarige Job en PostNL door Dynata. Download factsheet.

Fotografie: Arjan Broek Fotografie / Shooting Artists