‘Met mijn hoofd boven water in plaats van kopje onder’

19 september 2022

Sam& voor alle kinderen heeft onderzoek gedaan naar de impact van de hulp die wij bieden als Stichting Jarige Job en die van onze samenwerkingspartners Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur en Nationaal Fonds Kinderhulp op het leven van kinderen en jongeren die opgroeien in gezinnen met weinig geld.

Uit onderzoek onder intermediairs en ouders blijkt dat de impact van de hulp aan deze kinderen en jongeren erg groot is. Op korte termijn kunnen kinderen meedoen aan allerlei activiteiten. Het helpt niet alleen de kinderen, het verzacht ook geldzorgen en neemt stress weg bij ouders. Bovendien versterken de voorzieningen op lange termijn de voorwaarden die nodig zijn voor een goede ontwikkeling.

"Als er armoede is in gezinnen, heeft dat grote impact op de kinderen. Ze kunnen zich minder goed concentreren op school en voelen zich minder veilig en gelukkig. De fondsen verenigd in Sam& zorgen ervoor dat kinderen mee kunnen doen. Bijvoorbeeld door de contributie van de sportclub of de muziekles te betalen. Dat is enorm belangrijk, zeker in deze tijd waarin steeds meer gezinnen in de knel komen door de hoge prijzen. Het is goed om te zien dat Sam& de hulp zo laagdrempelig mogelijk maakt, zodat ze nog meer kinderen en hun ouders kunnen ondersteunen." - Minister van armoedebeleid Carola Schouten

Ben je benieuwd naar het hele rapport ‘Met mijn hoofd boven water in plaats van kopje onder’? Lees hier verder.