Onderzoek naar social media als bron van nieuwe donateurs

19 maart 2021

De coronacrisis zorgt ervoor dat veel mensen hun baan en inkomen verliezen. Als gevolg komen meer mensen in armoede terecht, waaronder gezinnen met kinderen. Deze ouders met kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar melden zich aan bij Stichting Jarige Job voor een verjaardagsbox. Dit betekent dat het aantal aanvragen voor verjaardagsboxen stijgt en om aan deze vraag te blijven voldoen zijn donaties hard nodig. Social media stagiaire Maxime startte daarom een onderzoek naar de informatiebehoeften van onze huidige donateurs en het werven van nieuwe particuliere donateurs voor Stichting Jarige Job.

Om informatie te verzamelen heeft Maxime een enquête uitgestuurd via de nieuwsbrief en de social media kanalen van Stichting Jarige Job. De enquête werd veel doorgestuurd, waardoor ook mensen die niet bekend waren met Jarige Job de online enquête hebben ingevuld. Maar liefst 431 mensen werkten mee aan dit onderzoek!

Naamsbekendheid via social media

Voor Stichting Jarige Job is het bereiken van nieuwe donateurs van belang. De resultaten van de enquête verschaft inzicht over het bereiken van donateurs via social media. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat veel mensen nog niet bekend waren met onze stichting. Dit is dan ook de voornaamste reden waarom zij nog nooit een donatie hebben overgemaakt. Mensen die ons wel kennen, kennen ons vooral via social media. Het is een goed teken dat men wel wil doneren, maar gewoonweg nog niet bekend is met Stichting Jarige Job.

Meer gebruik van social media

Uit onderzoek blijkt dat Stichting Jarige Job meer social media in kan zetten om mensen te stimuleren om te doneren. Wel is er een grote vraag naar duidelijke uitleg over wat er met een gedoneerd geldbedrag gedaan wordt. Een financiële bijdrage wordt bijvoorbeeld gebruikt voor de inkoop van producten in de verjaardagsboxen. Onze doelgroep is het meest actief op Instagram en Facebook en het minst actief op Twitter. De quotes van blije ouders die voor hun kind(eren) een verjaardagsbox hebben gekregen, spreekt het meest aan. Ook content die een kijkje achter de schermen biedt en inzamelacties voor stichting Jarige Job spreekt erg aan.

Alle soorten donateurs

Het is mooi om te zien dat de mensen die Stichting Jarige Job steunen er in alle soorten en maten zijn. Zo zijn er studenten, gezinnen, alleenstaanden, jongeren en ook oudere mensen die graag een steentje bij willen dragen. Onze donateurs vinden dat alle beetjes helpen en dat doneren daarom impact heeft. De een doneert aan Stichting Jarige Job omdat er een 45-jarig jubileum is, de ander doneert omdat ze vindt dat ieder kind een mooie jeugd en verjaardag verdient.

“Het doneren is simpel en zo gedaan”

Door de duidelijke instructie op de website, de mogelijkheid om te betalen met iDEAL en de service die wordt gegeven bij vragen, gaf ruim 90% van de respondenten aan dat het doneren heel gemakkelijk gaat. De ontwikkelingen en updates vanuit Stichting Jarige Job worden het liefst via e-mail ontvangen. Wil je ook op de hoogte worden gehouden van ons werk? Meld je hier aan voor de maandelijkse nieuwsbrief! Een donatie overmaken kan via onze donatiepagina.