Pathé doneert deel van statiegeld aan Jarige Job

17 juni 2021

Het totaalbedrag wordt in gelijke delen aan het Bio Vakantieoord, Stichting Jarige Job en Plastic Whale Foundation gedoneerd.

Amsterdam, 15 juni 2021 - Vanaf 1 juli 2021 wordt in Nederland ook statiegeld geheven op petflessen kleiner dan 1 liter. Met dit overheidsbesluit wordt een nieuwe stap genomen in het tegengaan van zwerfafval in het milieu. Pathé is vanaf 1 juli met maar liefst 240 donatiebakken in 30 bioscopen een vrijwillig inzamelpunt voor de kleine petflesjes. De bioscoopketen heeft ervoor gekozen om het opgehaalde statiegeld te doneren aan drie goede doelen: het Bio Vakantieoord, Stichting Jarige Job en Plastic Whale Foundation.

Statiegeld petflessen

De bijdrage die voortkomt uit de ingezamelde flesjes wordt evenredig verdeeld onder de drie goede doelen, en direct aan hen overgemaakt door Statiegeld Nederland. De doelen kunnen de donaties dus gelijk inzetten voor hun activiteiten. Het Bio Vakantieoord maakt een ontspannen vakantie mogelijk voor gezinnen met een meervoudig gehandicapt kind, Stichting Jarige Job maakt verjaardagen voor kinderen mogelijk die het thuis financieel iets minder breed hebben en Plastic Whale Foundation strijdt voor plasticvrije wateren.

Pathé heeft voor deze aanpak gekozen omdat het goed past bij de MVO- en duurzaamheidsdoelstelling die wordt nagestreefd, namelijk de meest verantwoorde bioscoopketen van Nederland zijn.

Donatie aan Jarige Job

“Wij zijn trots dat we vanaf 1 juli een vrijwillig inzamelpunt zijn voor de kleine petflessen.” zegt Jacques Hoendervangers, Algemeen Directeur Pathé. Wij deden al eerder pilots met het inzamelen van flesjes, en zijn blij dat we nu structureel alle flesjes gemakkelijk kunnen laten recyclen via Statiegeld Nederland. MVO en duurzaamheid staan hoog op onze agenda. Wij vinden het belangrijk om de leefomgeving rondom onze bioscopen schoon te houden, en de impact van onze bedrijfsvoering op het milieu zo klein mogelijk te houden. Ook willen wij bioscoopbezoek toegankelijk maken voor iedereen, ongeacht leeftijd, inkomen, achtergrond of gezondheid. Door de donatie van de petflessen aan goede doelen te faciliteren, dragen we samen met onze bezoekers en Statiegeld Nederland niet alleen een steentje bij aan een beter milieu, maar maken we ook ontspanning toegankelijker voor mensen die daar minder makkelijk toegang toe hebben.”

“Geweldig dat de bioscoopbezoeker met een klein gebaar een grote impact kan maken!” zegt Huib Lloyd, directeur en oprichter van Stichting Jarige Job. “Met de opbrengst van de statiegeld donaties via Pathé kan Stichting Jarige Job nog meer verjaardagen mogelijk maken. Een bioscoopbezoek is dus dubbel feest!”

Raymond Gianotten, directeur van uitvoeringsorganisatie Statiegeld Nederland vult aan: “We zijn blij dat veel vrijwillige innamepunten, zoals Pathé, ervoor kiezen om actief plastic flesjes te gaan inzamelen. Dit draagt in een belangrijke mate bij aan het behalen van de retourdoelstelling van 90%. Het is fijn dat goede doelen hier profijt van hebben en we hopen dat dit meteen bijdraagt aan het verminderen van zwerfafval.

Inzameling petflessen Pathé

Pathé verkoopt jaarlijks miljoenen flesjes frisdrank. Het statiegeld bedraagt 0,15 cent per flesje. Pathé plaatst in haar 30 bioscopen in totaal 240 donatiebakken. Bezoekers zijn vrij om de flesjes in te leveren bij Pathé en om zo te doneren aan een van de drie goede doelen, of deze mee naar huis te nemen en te kiezen voor een andere inzamelplek.