Rotterdam: arm in arm tegen armoede

21 mei 2021

Stichting Jarige Job sluit zich aan bij Rotterdamse samenwerking in strijd tegen armoede

Op 20 mei 2021 lanceerde Rotterdam een stadsbrede samenwerking van maatschappelijke organisaties die strijden tegen armoede. Dat doen zij onder de gezamenlijke belofte ‘Arm in Arm. Rotterdammers tegen armoede.’ Het doel van deze samenwerking is om met elkaar nog meer Rotterdammers die hulp nodig hebben te bereiken en te helpen. Al twaalf maatschappelijke organisaties hebben zich aangesloten, waaronder Stichting Jarige Job. Het doel is dit aantal de komende maanden nog flink te laten groeien.

Jaar tegen armoede

2021 is door het Rotterdamse college uitgeroepen tot Jaar Tegen Armoede. Gedurende het jaar werkt de gemeente samen met Warm Rotterdam en ER IS GENOEG. Zij trekken samen de stad in om maatschappelijke partijen aan elkaar te koppelen en samen te laten werken. Inmiddels hebben twaalf organisaties zich bij Arm in Arm aangesloten. Op 4 oktober wordt er een groot congres over armoede georganiseerd. De gemeente hoopt dat tegen die tijd het aantal aangesloten organisaties flink zal zijn gegroeid.

Om hun gezamenlijke inspanningen meer zichtbaarheid te geven is het Arm-in-Arm-vignet bedacht. Zo zien Rotterdammers dat er op heel veel plekken hulp voor ze is. Maryse Scheren van Dress for Success is vandaag de eerste die het Arm-in-Arm-vignet in uitgereikt krijgt door Wethouder Michiel Grauss (Armoedebestrijding, schuldenaanpak en informele zorg). Met haar organisatie helpt zij Rotterdammers aan kleding en een goede voorbereiding bij het vinden van een baan. Maryse Scheren: “We zijn enorm blij met het vignet en hopen dat de coalitie van maatschappelijke organisaties dit jaar flink zal groeien. Hoe meer partijen zich aansluiten, hoe groter onze impact.”

Iedereen heeft recht op hulp

Mensen raken om allerlei redenen in de financiële problemen, vaak buiten hun eigen schuld. Toch schamen veel mensen zich en hebben ze het gevoel dat zij er alleen voor staan. Dat moet anders. Grauss: “Elke Rotterdammer die niet goed rond kan komen heeft recht op hulp van de gemeente. Dat kan gaan om financiële hulp, maar ook om advies en begeleiding. We hebben hierbij extra oog voor de meest kwetsbare groepen van onze stad: gezinnen met kinderen, ouderen en jongeren.”

Via de website www.rotterdamarminarm.nl kunnen Rotterdammers zien welke ondersteuning en regelingen de gemeente biedt, maar ook bij welke organisaties ze terecht kunnen voor hulp. Woon je niet in Rotterdam? Sam& voor alle kinderen helpt! Lees meer over Sam&.