Samen voor arme kinderen

11 februari 2016

ROTTERDAM – De cijfers van de kinderombudsman geven aan dat maar liefst 423.000 kinderen opgroeien in armoede. Heel belangrijk dat maatschappelijke instanties hun samenwerking gaan intensiveren. Op vrijdag 11 december maakten Stichting Jarige Job en de Voedselbanken Nederland openbaar dat zij officieel in samenwerking zijn. Jarige Job en Voedselbanken Nederland hebben beiden tot doel om de armste mensen in Nederland te steunen. Al sinds 2011 werken leden van Voedselbanken Nederland en Stichting Jarige Job met elkaar op het gebied van uitwisseling van gegevens en distributie.

Met een officieel convenant is de rol van beide partijen duidelijk voor zowel klanten, vrijwilligers, partners en donateurs. De samenwerking zal leiden tot betere distributiemogelijkheden van de Jarige Job verjaardagsbox via het netwerk van de voedselbanken. Daarnaast zullen Jarige Job en de voedselbank meer samen gaan optrekken om mensen meer onderdeel te maken van de groeiende armoedeproblematiek en de consequenties die het heeft op de kinderen in Nederland.

“Het is geweldig dat wij de reeds bestaande jarenlange samenwerking met de voedselbanken nu ook officieel kunnen bekrachtigen en verder uitbreiden. Dit convenant biedt vergaande mogelijkheden voor beide partijen om, op een efficiënte wijze, zo veel mogelijk hulp te bieden waar dat nodig is. Ieder kind verdient een verjaardag!” aldus Marijn Rietveld, bestuursvoorzitter Stichting Jarige Job.

Armoede in Nederland
In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen in armoede. Voor deze gezinnen is het moeilijk om in basisbehoeften als eten te voorzien. Het uitgeven van geld aan een verjaardagscadeau, versiering en snoepgoed is in dat geval niet aan de orde. Daar is simpelweg geen geld voor. Ook sociaal heeft dit veel impact, en worden deze gezinnen soms buitengesloten in de maatschappij omdat er geen geld is voor sociale activiteiten. Stichtingen als Jarige Job en de Voedselbanken Nederland proberen deze gezinnen tegemoet te komen.

Stichting Jarige Job
Al ruim vijf jaar verzorgd Stichting Jarige Job verjaardagsboxen voor kinderen uit arme gezinnen. De ouders ontvangen de verjaardagsbox waardoor de kinderen geen weet hebben van het bestaan van Jarige Job en zich dus zorgeloos jarig kunnen voelen. De verjaardagsbox is voor kinderen van 4 tot 12 jaar en heeft een waarde van € 35,-. Iedere box bevat onder andere meerdere cadeaus, een traktatie voor in de klas en voor de leerkrachten, versiering en lekkers voor thuis. Op deze manier kunnen de kinderen hun verjaardag vieren net als hun leeftijdsgenootjes.

Voedselbanken Nederland
In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. De voedselbanken helpen de armsten door ze tijdelijk te voorzien van voedselpakketten. Om hun klanten van eten te kunnen voorzien, werken ze samen met bedrijven, instellingen, overheden en particulieren. Zo zorgen ze er samen voor dat armoede wordt bestreden, voedseloverschotten verdwijnen en het milieu minder wordt belast. Om de zelfredzaamheid van hun klanten te vergroten, werken de voedselbanken samen met lokale organisaties die hun klanten helpen om weer op eigen benen te staan. Voedselhulp moet immers altijd tijdelijk zijn.

Meer informatie: www.voedselbankennederland.nl