Logo Ieder kind verdient een verjaardag

70% van onderwijspersoneel ziet dat kinderen die in armoede leven gepest worden

28 mei 2024

Armoede is een steeds groter wordend probleem in Nederland en er rust nog steeds een taboe op. Uit onderzoek* van onze stagiaire Louise is gebleken dat 70% van de ondervraagde basisschool medewerkers ziet dat kinderen op de basisschool worden gepest of niet mee kunnen doen omdat ze in armoede leven. Armoede zorgt voor leven in sociaal isolement. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om het onderwerp bespreekbaar te maken in de klas. Maar hoe doe je dit?

Armoede bespreekbaar maken in de klas

Het is noodzakelijk om armoede in de klas bespreekbaar te maken om zo onder kinderen meer begrip te krijgen. Maar hoe geef je dit onderwerp, dat zoveel kinderen in Nederland aangaat, een plekje in de klas? Opvallend genoeg beschikt 57% van de ondervraagde leerkrachten nog niet over passend lesmateriaal. Speciaal voor basisscholen heeft Stichting Jarige Job een gratis educatieprogramma samengesteld in samenwerking met Podium. Dit lesmateriaal is dé perfecte aanleiding om het gesprek met kinderen over het onderwerp armoede meer en diepgaander te voeren op een positieve, speelse manier.

Leerdoelen educatieprogramma 'Jarige Job in de klas'

Het lesmateriaal Jarige Job in de klas is gericht op leerlingen uit groep 1 tot en met groep 8. Met dit online lespakket werk je aan de volgende doelen, waarbij een positieve benadering centraal staat;

  • Leerlingen worden zich bewust van (kinder-)armoede in Nederland.
  • Leerlingen leren dat je armoede vanuit verschillende invalshoeken kunt bekijken: een gezin kan financieel krap zitten maar een rijk sociaal netwerk hebben.
  • Leerlingen worden zich bewust van de waarde van geld.
  • Leerlingen leren op een positieve manier om te gaan met obstakels die bij armoede komen kijken (geen geld hebben voor een cadeau, etc.).
  • Leerlingen leren over verschillen in cultuur als het gaat om het vieren van een verjaardag.

Aansluiting burgerschapsonderwijs

Alle ondervraagden van het onderzoek gaven bovendien aan burgerschap erg belangrijk te vinden en dat hier meer aan gedaan moet worden op scholen, voornamelijk rondom het onderwerp begrip voor anderen. Het lesmateriaal van 'Jarige Job in de klas' sluit perfect aan bij burgerschapsonderwijs. Zo komt aan bod hoe de klas respectvol met elkaar om kan gaan en leren leerlingen respect te hebben voor elkaars waarden en normen. Ook leren ze hun eigen omgeving te vergelijken met omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven cultuur en levensbeschouwing, zoals in de kerndoelen van SLO voor burgerschap worden beschreven.

Hoe kom ik aan het educatieprogramma?

In het onderzoek gaf 80% van de respondenten aan iemand te kennen die in armoede leeft. Dit benadrukt hoe groot het probleem is. Stichting Jarige Job vindt het belangrijk om armoede bespreekbaar te maken bij kinderen en hiermee meer begrip en acceptatie onder kinderen te krijgen. Daarom bieden wij het educatieprogramma gratis aan basisscholen aan. Heb jij interesse in ons educatieprogramma 'Jarige Job in de klas'?

Klik hier en vul het formulier onderaan de pagina in. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

 

* Het onderzoek bestond uit een enquête die beantwoord is door 70 medewerkers van basisscholen (52% leerkrachten, 20% onderwijsassistenten, 9,3% directie, 4% administratief medewerker, 2,7% stagiair en 12% anders). Aanvullend hebben er nog interviews plaatsgevonden met twee leerkrachten en een onderwijsassistent.

Nieuwsbrief ontvangen?
×

Samen staan kinderen in armoede niet alleen

In Nederland groeien honderdduizenden kinderen op in armoede. Voor een Nederland zonder kinderarmoede is jouw handtekening hard nodig. Samen roepen we de Nederlandse regering op om het verschil te maken voor gezinnen met geldzorgen.

Teken jij de petitie?

Doneer via Tikkie
Zoeken in Stichting Jarige Job